Castor: tanquem i no paguem
Perquè s'ha de tancar definitivament i desmantellar el projecte Castor ?
I perquè ha de ser també el Parlament de Catalunya qui exigeixi al govern de Madrid, aquesta decisió ?
La Generalitat s’ha d’implicar per què es part
interessada en aquest procediment, perquè no pot quedar aliena a un projecte
què malgrat està situat a Castelló
format per tres grans infraestructures: una planta marina davant la costa del
delta de l’Ebre, 20 quilòmetres mar endins al davant de la costa del Delta, d’
Alcanar, de la Ràpita i Vinaròs, que aprofita un jaciment petrolífer esgotat a
1.750 metres de profunditat; un gasoducte de 30 quilòmetres, 22 dels quals van
pel subsòl marí i 8 per terra, al costat del riu Sénia, i una planta
d’operacions terrestre situada al terme municipal de Vinaròs (8 km), però físicament més propera als nuclis
de població catalans d’Alcanar (4 km) i d’Ulldecona (6 km).
Perquè diferents ajuntaments del territori com Tortosa o
la Sènia han aprovat mocions en aquest
sentit
Perquè la Plataforma en Defensa de les terres del Sènia,
entitat què està lluitant des del començament
ens ho ha demanat en un escrit que ha adreçat a tots els grups
parlamentaris
Perquè és el què també han fet les Corts Valencianes
Perquè és el què esperen què fem la gent què viu al
territori i què durant aquest mes de setembre ha viscut amb l’angoixa d’uns
terratrèmols què no sabien si podien arribar a posar en perill les seves vides
i els bens materials i naturals
Perquè el Castor s’ha de tancar per molt què
ahir mateix llegíssim què l’empresa ESCAL UGS defensi què la injecció de gas no
ha incrementat el potencial sísmic de la zona , contradint tots els informes de
l’Instituto Geológico Minero, de
l’Observatori de l’Ebre i de prestigiosos catedràtics de geologia i contradint
els informes mateixos què l’empresa
Shell què havia explotat el jaciment havia deixat fets i els estudis fets a Texas què relacionaven
injeccions gas i terratremolsd e fins 4’4 º
I s’ha de tancar
per seguretat però a més perquè és un projecte insostenible
econòmicament i ecològicament i sobretot
innecessari en la nova
cojuntura de crisi com reconeixia el Ministre Soria el passat 10 d’octubre a la
Comissió d’Industria :
En el momento actual, con una coyuntura económica nacional que ha
provocado una caída en la demanda de gas y un exceso de gas en los mercados
internacionales, es necesario realizar un nuevo análisis coste-beneficio de
esta instalación teniendo en cuenta la infrautilización de las infraestructuras
del sistema gasista, en particular de las plantas de regasificación; es
evidente que hay una sobrecapacidad de infraestructuras gasistas.
Es va planificar abans de la crisi en l’època
de boom i creixement bombolla com tantes altres infraestructures què ara es
veuen obsoletes i sense tenir en compte què España ja estava connectada per
gasoducte amb Marroc i des del 2011 amb Argèlia.
Per què és INSOSTENIBLE
ECOLOGICAMENT
Des del punt de vista ecològic no aprofundiré,
afortunadament en el 2007 i 2008 els requeriments dels “maleits ecologistes”
què estaven al Govern de la Generalitat , van exigir una sèrie de requeriments , tant per la
planta terrestre com pel gasoducte i el magatzem marí què hem vist amb
posterioritat que l’empresa ha incomplert
fins el punt què avui està anul.lada per sentència de l’Audiència
Nacional la Resolució del Ministerio de Medio Ambiente del 2009 de no fer
estudi d’impacte ambiental del gasoducte què connecta el magatzem submarí amb la planta terrestre, perquè trossejant el
projecte podien saltar-se normes
Per no parlar de la manca de rigor i seriositat de
l’estudi d’impacte ambiental presentat per l’empresa i aprovat en el què podem
llegir què a l’estar fora de l’àmbit d’aplicació del RD 1254/99 no cal elaborar
ni Política de Prevenció d’Accidents greus, ni Pla d’Emergències Interior, tot
i què l’activitat esta considerada com potencialment contaminant no tenia ni
programa de vigilància ambiental què s’hauria d’haver inclòs, ni pla de gestió
de residus i de desballestament de les instal.lacions.
Per què es INSOSTENIBLE
ECONÒMICAMENT
Pel què fa a la seva insostenibilitat econòmica és
el “Castorate”, com ja s’anomena el
pelotasso econòmic i un forat negre per als contes del sector gasista, d’un projecte què ha triplicat els costos
dels 510 /700 milions inicials als
1.700 milions què xifra Indústria , aquests costos de la infraestructura què si entres en funcionament hauriem de
pagar tots en concepte de costos
regulats en el rebut del gas i que
podrien suposar fins un8% més de peatges .
La Comissió Nacional de l’Energia ja qüestionava la
gestió del projecte partides Adjudicades
a dit que podien suposar costos addicionals per al sistema i denunciava què es comprometia l’interès
general en la mesura que el preu final es traslladava al consumidor amb el què
consideraven una conducta abusiva, de tal forma que finalment el Consell de Ministres va haver de fixar en
1.272,9 milions el màxim del cost reconegut de la inversió perquè no continues pujant el
pressupost.
Però a més en el
Reial Decret 855/2008 mitjançant el qual es va atorgar a Escal UGS la concessió d’explotació es va incloure una clàusula de compensació en
cas de caducitat o extinció de la concessió
i què inclús si era per causa imputable a l’empresa per il.licits o negligència imputable a la mateixa empresa
també se li compensava no el valor net
sinó el valor residual ESCANDOL i expressió legal del “Si guanyo per a mi, si perdo per a l’estat o sigui socialitzem les
pèrdues” ACS l’empresa de
Florentino Perez li donen el somni de
qualsevol empresari, 0 risc
El ministre Soria ho va voler suprimir però la sentència d’aquest passat 14 d’octubre, desestima la demanda del govern però deixa una oportunitat oberta
en indicar que es podria anul•lar la indemnització depenent “en
definitiva, de la concreta
causa que ha llevado al final de la concesión; de en qué haya consistido la
conducta dolosa o negligente de la empresa; de la gravedad o trascendencia de
dicha conducta para la explotación y para las propias instalaciones que
revierten al Estado”.
I això es el què li hem de demanar el Govern de l’Estat
què es depurin responsabilitats
tècniques i polítiques per les qüestions ambientals, econòmiques i es demostri perquè
no hagi de pagar, un cop més, la ciutadania.
Suspensió definitiva el sistema gasista s’estalvia entre
100 i 150 milions d’euros vinculats a costos operatius i el llibera del dèficit
de tarifa, però a part de l’aturada volem el desmantellament.
Gran operació ACS Florentino coordina un projecte què el financia amb deute
( préstec de 19 bancs) després per bons i pel BEI i té pactada la seva sortida mitjançant la
venda de la meitat de la seva
participació a una empresa semipública
Enagas en la que diferents ministres del PSOE i del PP han anat adaptant i si
el projecte fracassava ho acabava pagant l’estat
Per acabar cal exigir també responsabilitats al BEI,
perquè quan va seleccionar el 2010 aquest projecte i es van emetre els Project Bond, el BEI no va estudiar
degudament el projecte ni va atendre els advertiments que des del territori se
li van fer ( Europa garant polítiques ambientals) i avui el BEI té quasi 500
milions d’€ en bons d’aquest projecte d’un total de 1.400 M d’€. Se li ha de demanar què consideri desinvertir el capital per ser un
projecte insostenible sota el marc comunitari. I què la Comissió Europea comprovi què no s’han produït activitats incompatibles
per les empreses no hi ha hagut separació d’activitat entre el sector gasístic
i la xarxa d’interessos econòmics i empresarials.
Per acabar el
Castor ens dona la lliçó de què la transició energètica què haurem de fer, no
pot estar en mans de les grans empreses, l’energia és un bé comú i les decisions
les hem de prendre des de l'àmbit públic i democràtic.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada